Als je dit bekent voorkomt: Misschien hangt het werk aan de muur, of slingert het ergens rond. Je oog valt erop en ergens kriebelt het diep binnen in je: het is het toch niet helemaal….. Maar ach, het kan er ook wel mee door. En de tijd verstrijkt. Totdat je op een echt eerlijk moment weer eens oogcontact hebt met het hierboven genoemde werk en je tot de conclusie komt dat je HELEMAAL niet tevreden bent met dit werk. Elke keer als je met dit werk geconfronteerd wordt zegt het kleine duiveltje in je dat het toch echt niet goed is en van deze constatering word je niet blij. Want nu blijven er twee opties over: of je blijft je in stilte ergeren, of je moet er (weer) wat aan gaan doen. En dat is ook eng, want stel je voor dat je het verpest. Maar er is nog een uitweg; het werk gewoon ergens wegzetten waar je er niet mee geconfronteerd wordt. Uit het oog…………. Maar een klein stukje onbevredigend gevoel blijft.
Vooral werken waar je al wat ‘afstand’ van hebt genomen, in die zin dat ze al een tijd liggen opgeslagen, zijn een uitermate goed werkmateriaal!
De opzet is dat je met deze werken aan de gang gaat, wat zeker in het begin geen leuk proces is. Want weer kriebelt het: ja maar misschien wordt het nog veel erger. Nu is het tenminste nog iets. En heel voorzichtig begin je ergens, bijna onzichtbaar, een heel klein veranderingetje aan te brengen. En zie je wel; het blijft niets. Dat kun je een tijdje volhouden, zolang tot de onvrede zo hoog is opgelopen dat het je niets meer kan schelen en je een wat rigoureuzere stap durft te maken. Onder rigoureuzere stap versta ik niet het gepier in de marge maar onderstaande processen:
Dit zijn enkele handelingen die je kunt gaan doen. En ja, dat is eng. En ja, het kan mislukken. Dat laatste gebeurt vooral als je tijdens dit proces wat inderdaad eng kan zijn, de handdoek in de ring gooit.
Hier onder wat werken van mij waarin ik bovenstaande processen heb toegepast.
Dit beschilderde doek heb ik van iemand gekregen. Het oorspronkelijke werk is nog wat zichtbaar op de linker foto. Een rode ondergrond met een min of meer zwart kruis met oranje cirkeltjes erin. Ik ben begonnen met de bovenkant grijsblauw te maken en hier overheen een brede horizontale groene baan te schilderen. Dit alles heb ik deels weer weggepoetst zodat de al aanwezige structuur zichtbaar werd. Het deed me wat aan takken denken, dus dit werk moest ‘bosachtig worden. In het middelste werk zijn de boomvormen sterker geaccentueerd en ben ik bezig geweest met de balans in de kleurmassa’s te zoeken. Op de laatste foto de verdere verfijning
links was het eindresultaat na lang geworstel met een fototransfer. Beter kreeg ik het niet op dat moment. Maar het resultaat zat me al een tijdje helemaal niet lekker. Te veel gekriebel en te veel van hetzelfde en te weinig een focuspunt en te weinig dieptewerking. Kortom, zeer ontevreden. Op de middelste foto de eerste ingrepen. Minder streepjes en gepier en de kleuren wat veranderd en al wat meer licht/ donker aangebracht. Ben gek op losse stukjes wit en zwart papier want zo kan ik mooi zien wat er gebeurt zonder dat ik al daadwerkelijk iets doe. En het is gemakkelijk te wijzigen. Nu ontstaat er diepte. Ik heb gekozen om de stukjes er uiteindelijk in te plakken want ik houd van collages, maar je kunt deze vormen natuurlijk ook schilderen. In mijn collage materialen la vond ik nog iets met veren wat ik er uiteindelijk ook in heb verwerkt. Nu ben ik wel tevreden en vind ik het nu een veel interessanter beeld dan het oorspronkelijke werk.
Ik ben hier de laatste tijd veel mee bezig geweest en weet hoe het voelt. (zie nieuwsbrief no. 17) Maar als je dit vaker gaat doen komt er een soort vertrouwen, zo van: ik krijg het wel goed. Het is een soort gemoedstoestand waar je in de eerste zoekende fase met afstand naar je werk kijkt. Je bent niet met het eindresultaat bezig maar met het proces. Het proces wordt een deels innerlijke reis. Vooral een verkrijgen van geduld. Het is nog niets, maar een heel klein beetje vertrouwen blijft gloeien in je. Weer wat nieuws proberen enz. Enfin het hele proces staat in nieuwsbrief 17. En dit proces kan ook iets positiefs spannends hebben.
Het kan wel even duren tot je grip op de zaak krijgt. En dan wordt het leuk! Alle keren dat ik op deze manier heb gewerkt ben ik over het nieuwe resultaat wel echt tevreden geweest. Maar garanderen kan ik niets.
Wat de cursus betreft: ik ga niet voor jullie de oplossing aanreiken want dan worden het allemaal werken van mij, gemaakt door jullie handen. Het gaat erom dat je met je eigen proces aan de gang gaat, wel wil ik je proberen de weg te wijzen wat betreft de hobbels die je ongetwijfeld tegenkomt.
Deze cursus bestaat per werkstuk uit een cyclus van drie weken. Aan het begin van de cursus stuur je me twee foto’s. Eén van het werk waar je niet tevreden over bent met een korte beschrijving waarom je er niet tevreden over bent en één van de eerste stap die jij in dit werk hebt gezet om het te veranderen. En waarom je voor deze stap hebt gekozen. Alles is goed, zelfs de opmerking: ik heb maar wat gedaan, ik moest tenslotte iets doen. Elke verandering geeft een opening naar een vervolg. Ik stuur je een korte tekst terug over wat ik zie dat er nu in je werk is gebeurd. Dat gaat dan over: compositie, ritme, kleurgebruik, focuspunt enz. Belangrijk in dit proces is dat je voor alle mogelijkheden open durft te staan; blijf niet hangen in één, vaak de oorspronkelijke, opzet. Binnen drie weken lever je me nog drie foto’s in. Twee van ‘onderweg’ en één van het eindresultaat. Op deze ontwikkeling in je werk zal ik dan weer schriftelijk reageren. Per werk zijn er dus twee terugkoppelmomenten. Eén na het opsturen van het werk waar je ontevreden over bent en je eerste aanzet tot verbetering en één aan het eind bij het inleveren van de andere drie foto’s. En zoals gebruikelijk ontvangt iedere cursist ook al het werk plus mijn reacties op het werk van de andere cursisten. Juist om van iedereen het proces mee te krijgen is uitermate leerzaam.
Tijdens deze cursus ga je met 4 werken aan de slag.
De cursusdata zijn: 18 januari, 8 februari en 1 en 22 maart
De kosten van deze cursus bedraagt € 84
Joan Daams